W późniejszych latach rajdy turystyczne w klubie organizowano pod nazwą "O Puchar Tanwi", "Brzegami Łady i Tanwi", "Źródełko", "Wiosenny Rajd Biłgorajski", "Szlakiem Zabytków Pogranicza", "Po Roztoczu Zachodnim". Rajdy te stały się imprezami cyklicznymi, np. XX Jubileuszowego Ogólnopolskiego Turystyczno-Nawigacyjnego Rajdu Samochodowego im. Zbyszka MÓRGOWSKIEGO "Koziołek 2004" na trasie Janów Lubelski – Biłgoraj w dniach 18-20 czerwca 2004 r. Był to rajd w ramach Mistrzostw Polski Osób Niepełnosprawnych. W dniach 27-30 maja 2010 r. z okazji 80-lecia Automobilklubu Lubelskiego i 20-lecia Automobilklubu Biłgorajskiego oba te kluby zorganizowały XXIV Lubelski Rajd Pojazdów Zabytkowych, który był jednocześnie III Rundą Mistrzostw Polski.
W 2011 roku inż. Zenon Łój, wieloletni członek zarządu, podjął się organizacji pierwszego regionalnego zlotu pojazdów zabytkowych i kolekcjonerskich w ramach organizowanych w czerwcu Dni Biłgoraja. Spotkanie miłośników tzw. "oldtimerów", posiadaczy pojazdów zabytkowych i historycznych – samochodów oraz motocykli, które zorganizowano w dniu 5 czerwca 2011 r. na biłgorajskim Autodromie, spotkało się z bardzo dużym zainteresowaniem uczestników i publiczności. Impreza zyskała duże uznanie w regionie i na stałe weszła do klubowego kalendarza. Członkowie powstałego koła pojazdów zabytkowych w 2015 roku reprezentowali Automobilklub Biłgorajski na wystawie motoryzacyjnej "Motosesion" podczas Lubelskich Targów Motoryzacyjnych.
Turystyka motocyklowa jest w Automobilklubie dyscypliną, która ma bez wątpienia najbardziej ugruntowane tradycje od początku jego funkcjonowania. A przyczynili się do tego motocykliści sekcji motocyklowej, którzy od ponad 20 lat są uczestnikami europejskich zlotów motocyklowych "FIM Rally". Reprezentanci Automobilklubu należą do krajowej elity w tej dyscyplinie. Ok. 20 członków klubu uczestniczyło w tych Zlotach nieprzerwanie od 1994 r. i czasem jako jedyni reprezentanci Polski, w różnym składzie odwiedzili ok.14 krajów Europy i Tunezję. Do tych najbardziej zasłużonych należą: Marek i Ewa Spustek, Sławomir Paszko, Monika Pogudz, Tomasz Spustek, Wojciech i Dorota Mazurek, Jerzy i Katarzyna Korkosz, Waldemar Bachta, Grzegorz Piróg i inni.
W 2015 roku pierwszy raz doczekaliśmy się uroczystego honorowego startu do 70. Zlotu FIM Rally w Vorden – Holandia. W uroczystości tej wzięli udział: burmistrz miasta Janusz Rosłan, wójt gminy Biłgoraj Wiesław Różyński, prezes ZO PZM w Lublinie Waldemar Czerniak, prezes LOK Biłgoraj Ryszard Łuczyn, członek ZO PZM i UKS "Energetyk" Biłgoraj Krzysztof Bury, podkom. Adam Grzyb i inni.
W 2002 r. na jednym z posiedzeń Zarządu AB padła propozycja, aby w 2003 r. zorganizować zlot motocyklowy w Biłgoraju. Organizatorem był Automobilklub Biłgorajski, a współorganizatorem Agencja Artystyczna "ADA" – Tadeusz Pisarczyk. Na miejsce zlotu wybrano Ośrodek Rekreacyjno-Wypoczynkowy w Woli Dużej koło Biłgoraja. Po analizie kilku czasopism z branży motocyklowej wybrano termin organizacji zlotu – drugi weekend lipca. Przyjęto nazwę zlotu: "Ogólnopolski Zlot Motocyklowy "ROZTOCZE – Biłgoraj 2003". Od tego pierwszego zlotu frekwencja uczestników była coraz wyższa, a biłgorajska impreza zlotowa zyskała renomę w kraju. Ta dobra passa trwała aż do dziesiątej, jubileuszowej edycji w 2012 r. Z tej okazji Automobilklub Biłgorajski wykonał pamiątkowy medal, który na Jubileuszowym Zlocie wręczono najbardziej zasłużonym.
Samochodowe imprezy popularne "Rally Sprint" są ogólnodostępnymi konkursami jazdy samochodem dla wszystkich chętnych, tj. kierowców amatorów zarówno zrzeszonych w PZM, jak i niezrzeszonych, posiadających prawo jazdy i samochód. Imprezy te cieszą się od lat w naszym regionie bardzo dużym powodzeniem i są adresowane do młodych kierowców, którzy mogą doskonalić swoje umiejętności na zamkniętym terenie zamiast urządzać niebezpieczne "uliczne wyścigi".
W styczniu 2010 r. po raz pierwszy Klub włączył się do wsparcia Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy i od tego czasu każde styczniowe zawody Rally Sprint Automobilklub organizuje wraz z UKS Moto-Kart Energetyk na rzecz WOŚP.
8 maja 2011 r. po raz pierwszy na otwarcie sezonu motocyklowego Klub zorganizował "Motomajówkę", czyli wyścigi motocyklowe. Impreza cieszyła się dużą popularnością, na biłgorajski autodrom przyjeżdżali ścigać się motocykliści z 31 miejscowości Polski oraz różnych Automobilklubów. Kwestia bezpieczeństwa podczas wyścigów motocyklowych i "problemy z ograniczeniem dostępu do autodromu", które pojawiły się nagle w 2015 roku uniemożliwiły ich organizację, dlatego szczególnie ważnym wydarzeniem dla Klubu było wstąpienie w 2015 r. w szeregi stowarzyszenia 12 nowych członków – motocyklistów, jeżdżących w motocyklowym "crossie" i zdobywających wysokie lokaty w "Otwartych Mistrzostwach Województwa Podkarpackiego w "Cross Country". Do tych najlepszych należą m.in. motocykliści Jacek Psiuk i Wojciech Przytuła.
9 czerwca 2013 r. w miejscowości Dyle koło Hedwiżyna w pow. biłgorajskim przy kilkutysięcznej widowni po raz pierwszy odbyła się widowiskowa impreza samochodowa pod nazwą "Złom Race", czyli wyścigi aut przeznaczonych do kasacji. Pojazdy, choć w niezbyt dobrym stanie, były sprawne pod względem mechanicznym i mogły być wykorzystane w amatorskim sporcie samochodowym na zamkniętych torach. Tak w Automobilklubie Biłgorajskim narodziła się nowa dyscyplina sportu samochodowego, w której organizację najwięcej wysiłku włożyli m.in.: Radosław Kręt i Paweł Marzec. W jej organizację włączyli się także miejscowi przedsiębiorcy. Dyscyplina ta zdobyła sobie uznanie kierowców chętnych stanąć do sportowej rywalizacji, a jej widowiskowość przyciągała tłumy publiczności. I chociaż impreza nie zyskała rangi "okręgowej", to ma tę szansę w latach przyszłych, jeżeli do ich organizacji będzie udostępniony biłgorajski Autodrom. W 2015 r. na terenie nieczynnych kamieniołomów w Żelebsku dzięki ofiarności właściciela tego terenu został wybudowany tor szutrowy i klub mógł dalej organizować imprezy z tego cyklu pn. "Wrak Race" w formule "full contact".
12 października 2008 r. Automobilklub Biłgorajski oraz "NOWA Gazeta Biłgorajska" na zlecenia PFD na biłgorajskim torze współorganizowali taką imprezę pod nazwą "Nowa Drift Day". Impreza była udana pod względem organizacyjnym i sportowym, dzięki temu Klub zdobył wysokie uznanie Polskiej Federacji Driftingu.
17 maja 2009 r. na torze kartingowym w Biłgoraju przy ul. Motorowej ponownie zawitał drifting pn. "Drift Series – Runda I", którą zorganizowały: Polska Federacja Driftingu (PFD) i miejscowe kluby PZM – Automobilklub Biłgorajski i UKS Moto-Kart "Energetyk". Liczba widzów, jaka oglądała wówczas to wydarzenie, na pewno była najwyższa w historii imprez i funkcjonowania biłgorajskiego autodromu! Wśród gości honorowych na tej imprezie byli: Andrzej Witkowski – prezes Polskiego Związku Motorowego i wiceprezydent Międzynarodowej Federacji Motocyklowej (FIM), Zbigniew Woźny – członek ZG PZM, wiceprezes ZO PZM Lublin i prezes Automobilklubu Biłgorajskiego, Edward Surmacz – przewodniczący Głównej Komisji Kartingowej PZM, członek Prezydium ZG PZM i prezes UKS Moto-Kart "Energetyk"; Marian Tokarski – wówczas etatowy Członek Zarządu powiatu biłgorajskiego – reprezentujący Starostę Biłgorajskiego Marka Onyszkiewicza. Na obu wyżej wymienionych imprezach frekwencja publiczności sięgała kilku tysięcy.
Po ceremonii wręczenia jubileuszowej odznaki Automobilklubu Biłgorajskiego, pucharów, dyplomów oraz wyróżnienia członków i sympatyków AB głos zabierali: Janusz Rosłan, Jarosław Lipiec, Wojciech Dziduch, Waldemar Czerniak – prezes ZO PZM Lublin, Zbigniew Woźny – były prezes AB, Ryszard Łuczyn – prezes LOK w Biłgoraju, Edward Masaniec – Klub Motorowy "Pionier" Lublin, Roman Gawęda – Koło Pojazdów Zabytkowych Automobilklub Lubelski, Edward Surmacz – prezes UKS Moto-Kart "Energetyk", Janusz Ostrowski – były dyrektor ZSMiE – współzałożyciel Autodromu, Edward Sadowy – przedsiębiorca, sympatyk klubu.
Uroczystość była podniosła i miła. Obfitowała w wiele akcentów świadczących o randze Automobilklubu Biłgorajskiego. Aktywność członków sprawiła, że AB był i jest ceniony w całym kraju.
Kazimierz Szubiak
Komentarze (0)