Stalowe bariery drogowe — jak dbają o Twoje bezpieczeństwo?
Każdy uczestnik ruchu drogowego wie, że stalowe bariery drogowe aktywnie dbają o nasze bezpieczeństwo. Ich obecność wzdłuż jezdni to naturalny widok. Znajdują się po jednej stronie drogi oraz po drugiej, a jeśli trzeba — także pomiędzy pasami. Są jednak osoby, które nie do końca zdają sobie sprawę z tego, jak takie bariery dbają o zdrowie i życie ludzi. Jeśli sam zastanawiasz się, jak dużo im zawdzięczasz, koniecznie przeczytaj poniższy artykuł!Istota stalowych barier drogowych w czasie wypadków i kolizji
Stalowe bariery drogowe to wytwór współczesnych czasów. Lata temu materiał ten nie był tak dobrze znany, dlatego wzdłuż dróg stosowane były bariery drewniane, a niekiedy też betonowe. Z czasem jednak ludzie docenili zalety stali. Stała się ona jednym z kluczowych materiałów, z których zaczęto produkować solidne, odporne na deformacje, a jednocześnie łatwe w formowaniu bariery drogowe. Bariera drogowa ze stali zachowuje swoje właściwości i kształt przez cały okres eksploatacji. Co ciekawe, materiał ten podlega recyklingowi w 100%, a demontaż barier nie jest niczym trudnym, nawet po wielu latach. Systemy barier ochronnych wykonywanych ze stali stosowane są wzdłuż dróg na terenie całej Europy. Wykorzystanie produktów tego typu realnie przyczyniło się do zwiększenia bezpieczeństwa na drogach oraz do zminimalizowania ryzyka wypadków i kolizji.Bariery drogowe i ich wytrzymałość
Stalowe bariery drogowe posiadają swoje klasy poziomu powstrzymywania, które określają ich wytrzymałość. Jak się okazuje, jest to jeden z ważniejszych parametrów tych barier ochronnych. Ustala się go na bazie rzeczywistych testów zderzeniowych. Klasy poziomu powstrzymywania:- małe - T1, T2, T3 (bariery ochronne tymczasowe);
- normalne - N1, N2;
- podwyższone - H1, H2, H3;
- bardzo wysokie - H4a, H4b.
- podatne - odkształcenie dochodzące do 2 m;
- z ograniczoną podatnością — odkształcenie nie przekracza 0,85 m;
- niepodatne — odkształcenie bliskie lub równe zeru.
W jakich miejscach montuje się stalowe bariery drogowe?
Najczęściej stalowe bariery ochronne wykorzystywane są do zabezpieczania wiaduktów i mostów. W tych konkretnych miejscach zapobiegają one przemieszczaniu się pojazdów poza krawędź torów czy jezdni. Bariery zazwyczaj widywane są także w miejscach szczególnie niebezpiecznych. Z pewnością nie można powiedzieć, że bariery stalowe wykorzystywane są wszędzie. Spotkamy je tylko tam, gdzie ich brak niesie ze sobą realnie negatywne skutki. Dotyczy to głównie jezdni obarczonych bardzo dużym ryzykiem sytuacji takich, jak np. wpadnięcie do wody czy zderzenie z innymi pojazdami bądź z innymi uczestnikami ruchu drogowego. W infrastrukturze mamy do czynienia z przeszkodami, które powinny zostać obowiązkowo oddzielone stalowymi barierami drogowymi. Chodzi tutaj o rowy drogowe, słupy betonowe czy skarpy. Podpory obiektów mostowych również należą do tej kategorii. Zanim w danym miejscu zostanie usytuowana bariera, oceniona zostaje możliwość usunięcia bądź przesunięcia przeszkody. W sytuacji, kiedy nie jest to w żaden sposób możliwe, dochodzi do zabezpieczenia danego elementu barierą stalową. Są i takie sytuacje, kiedy nieodzowne jest wykorzystanie barier tymczasowych. Pozwala to na znacznie lepszą organizację ruchu drogowego np. podczas remontu. Bariery gwarantują bezpieczeństwo osobom, które uczestniczą w pracach budowlanych czy remontowych. Bariery stalowe są w stanie wytrzymać silne uderzenie samochodu. Obecność w newralgicznych miejscach barier drogowych realnie wpływa na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. W momencie zderzenia nie tylko kierowca, ale również pasażer ma szansę, by wyjść cało ze zdarzenia. Co więcej, stalowe bariery drogowe skutecznie chronią pieszych, rowerzystów, motocyklistów i innych uczestników ruchu. Warto zwracać na nie uwagę oraz wybierać tylko te, które cechują się dobrymi parametrami i rewelacyjną wytrzymałością.reklama
Komentarze (0)