Amortyzatory są bardzo ważnym elementem każdego auta. Tłumik również powinien być odpowiedni, chociaż mało kto zwraca na niego uwagę, bo jest mało widoczną częścią auta. W zależności od rodzaju są one miej lub bardziej głośne. Ustawienie amortyzatorów jest jednym z ostatnich elementów, które muszą zostać wykonane podczas tuningu zawieszenia.
Jak działają amortyzatory?
Wewnątrz stałej komory amortyzatora znajdują się wejścia zaworów i ciecz hydrauliczna. Zawieszenie porusza się we wszystkich kierunkach, tłok porusza się wewnątrz cylindra. amortyzatory zazwyczaj dostosowują się do warunków drogowych, a im szybciej zawieszenie się porusza, tym większy opór dają amortyzatory.
Znaczenie przepustnicy: Amortyzatory odgrywają ważną rolę w prowadzeniu i obsłudze twojego samochodu. Oprócz zapewnienia komfortowej jazdy, amortyzatory pomagają w radzeniu sobie z niezawodnością pojazdu, pokonywaniem zakrętów, opieką, trzymaniem się podłoża, spowolnieniem, dystansem zatrzymania i ogólnie bezpieczeństwem.
Źródło obrazu - www.autoczescionline24.pl
Rodzaje amortyzatorów stosowanych w samochodach:
Poniżej przedstawiamy amortyzatory stosowane w samochodach:
Monotube Damper:
W tej konstrukcji zastosowano jeden cylinder podzielony przez dryfujący rozdzielacz na komorę olejową i gazową.
Tłumik dwururowy:
Jak sama nazwa wskazuje, amortyzator dwururowy wykorzystuje dwa koncentryczne cylindry. Wewnętrzny cylinder jest wypełniony olejem i mieści wał i cylinder.
Wewnętrzna przepustnica obejściowa:
Dwururowe amortyzatory Fox, które można znaleźć w latającym pickupie Forda, łączą w sobie długi skok z delikatnym tłumieniem opozycji. Liczne obwody są zaangażowane w tworzenie siły tłumiącej w centrum 50% ruchu.
Tłumik magnetoreologiczny:
Tłumiki MR wykorzystują dwie pętle elektromagnetyczne umieszczone w cylindrze do wytwarzania pola magnetycznego wokół wejść cylindra.
Spool-Valve Damper:
Zawory suwakowe, które składają się z ułożonej na sprężynie płyty używanej jako pokrywa komory, umożliwiają przepływ oleju przez ostatecznie uformowane porty w ścianach komory, gdy sprężyna jest napięta.
Elektronicznie sterowany amortyzator:
W najbardziej uniwersalnych konstrukcjach amortyzatorów siła tłumienia jest sterowana przez mieszankę elektronicznie sterowanych zaworów i niezaangażowanych zaworów typu shim-stack.
Oznaki konieczności wymiany przepustnicy:
Potrzebę diagnostyki przepustnicy można określić na podstawie następujących oznak:
- Zwiększenie odległości spowalniania;
- utrudnione kierowanie pojazdem;
- Fenomenalne odgłosy jazdy;
- drżenie karoserii pojazdu;
- zmniejszone poczucie bezpieczeństwa w przedziale pasażerskim;
- Nierównomierne lub przyspieszone zużycie opon
Komentarze (0)