reklama
reklama

Znacie budynek w Biłgoraju? Powstała o nim praca naukowa!

Opublikowano: Aktualizacja: 
Autor:

Znacie budynek w Biłgoraju?  Powstała o nim praca naukowa! - Zdjęcie główne

reklama
Udostępnij na:
Facebook

Przeczytaj również:

Wiadomości Biłgorajskie
reklama

Dyplom z wyróżnieniem autorstwa Klaudii Krajewskiej studentki Architektury Politechniki Krakowskiej, porusza problem rewaloryzacji wraz adaptacją i rozbudową wspomnianej kamienicy. Historia zabytkowego obiektu rozpoczęła się około 1880 roku. Wtedy nastąpiła nadbudowa kamienicy. W obiekcie tym według Stefanii Kwiecińskiej, nieżyjącej już dziś biłgorajskiej kronikarki, znajdowało się kasyno dla oficerów rosyjskiego garnizonu. Sam budynek od początku należał do rodziny Makarców, która prowadziła w nim zakład fotograficzny po którym zachowały się zdjęcia sygnaturowane pieczęcią. Obiekt w 1939 roku został częściowo zniszczony przez pożar i trafił w ręce nowych właścicieli, jednak zaraz po tym miasto zostało zbombardowane. Kamienica uległa ponownemu zniszczeniu. Trzcińscy – nowi właściciele kamienicy - po odremontowaniu budynku zatrudniali Żydów do pomocy w sklepie. Byli to Chaskiel Kandel i Dawid Szlafrok, w latach przed wojną właściciele jednych z największych sklepów żydowskich w Biłgoraju. Gestapo domagało się ich zwolnienia jednak Paweł Trzciński nie zgodził się na to, wkrótce potem on i jego żona zostali rozstrzelani za ukrywanie pracowników pochodzenia żydowskiego wraz z ich rodzinami w swoim domu. Od tego momentu budynek wpadł w posiadanie Gestapo. Utworzono tu obóz przejściowy i zmieniono kamienicę w główną centralę, parterowe okna zamurowano pozostawiając jedynie wąskie szczeliny wpuszczające trochę powietrza i światła do wewnątrz. w piwnicach budynku istniało tymczasowe więzienie. Tam torturowano i przesłuchiwano partyzantów, między innymi Wandę „Wacek” Wasilewską. Członkini partyzantki wyskoczyła z okna na pierwszym piętrze po brutalnych przesłuchaniach. Nie chciała zdradzić swojego oddziału, dlatego wyskoczyła z budynku chcąc się zabić. Została później schwytana i rozstrzelana wraz z 64 innymi partyzantami w lesie na Rapach pod Biłgorajem. Na jej cześć nazwana została ulica (wcześniej Frampolska), przy której stoi budynek. W części budynku i przed jego frontową częścią organizowane są coroczne inscenizacje przypominające wydarzenia, które miały miejsce podczas II wojny światowej. Po wojnie w 1950 roku właścicielem został Jan Ardylewski, który odbudował kamienicę i pozwolił na działanie w niej sądu. Dziś jest to budynek mieszkalny. Obecnie kamienica jest w złym stanie technicznym, dlatego ze względu na jego niezwykłą wartość historyczną autorka projektu wybrała właśnie ten obiekt ze swojego rodzinnego miasta. Ideą projektowanego założenia było przywrócenie świetności historycznego obiektu, a także próba nadania mu nowej funkcji, która byłaby swego rodzaju podsumowaniem historii. Obiekt ten został wybrany ze względu na jego wartość historyczną, gdyż architektoniczne wartości są dużo mniej imponujące w stosunku do wydarzeń, które miały miejsce na przestrzeni lat. Założeniem było zaprojektowanie kubatury przylegającej do zabytkowej  kamienicy. Miała ona za zadanie rozszerzyć program użytkowy o nowe przestrzenie funkcjonalne. Zdecydowano się na prosty układ konstrukcji słupowo płytowej. Projekt oparty został na układzie osi w rozstawie co 4 metry, gdzie na jego środku zdecydowano się na otwarcie w bryle z dodatkową powierzchnią biologicznie czynną w postaci wewnętrznego patia. Całość miała służyć jako muzeum z mediateką i małą salą audiowizualną na ok. 50 osób. Obiekt zaprojektowano tak, aby budynek istniejący z funkcja muzealną i nowobudowany mogły funkcjonować niezależnie. Miejsce to miałoby sprzyjać edukacji młodzieży w Biłgoraju, a także stać się miejscem spotkań, wydarzeń kulturalnych, wernisaży czy też wystawianiu mniejszych ekranizacji. W budynku mogłyby mieć miejsce spotkania kół historycznych działających na terenie gminy. Najważniejszym celem obiektu byłoby jednak pamięć historii Biłgoraja, a także pamięci tego miejsca w postaci muzeum z dostępem do monitorów interaktywnych, na których mogłyby wyświetlać się dawne zdjęcia Biłgoraja i kamienicy z różnych okresów jej istnienia. W salach muzealnych wyświetlane byłyby świadectwa świadków przeszłych wydarzeń. Mediateka byłaby miejscem, gdzie w zaciszu można pracować, wypożyczać elektroniczne wydania czasopism i książek dostępnych jedynie w tej filii. Została ona podzielona na dwie strefy, z wyszczególnieniem strefy cichej i kawiarnianej. Przeznaczono także miejsce na salę konferencyjną w części obiektu historycznego. Wokół budynku wytyczono edukacyjną ścieżkę z zewnętrznymi ekranami multimedialnymi. Dobór materiałów i sposobu w jaki zostały użyte także nie był przypadkowy. Zdecydowano się na prostotę w doborze materiałów: korten, beton, szkło. Użycie kortenu od razu przywodzi na myśl starzenie się, ze względu na jego podobieństwo do rdzy. Dobrze komponuje się on z historycznymi obiektami. Perforowane płyty zostały zastosowane w oknach, które zostały przywrócone w parterze w takim rozstawie jak te na górnym piętrze. Owe przysłony miały wskazać w jakim stopniu zostały zamurowane okna po przejęciu budynku przez Gestapo. Takie same perforacje zostały zastosowane w nowym budynku, aby w współczesnym przeszklonym obiekcie ograniczyć zbyt duże promieniowanie do wewnątrz. Dodatkowo w nawiązaniu do wieżyczek strażniczych w obozie przejściowym zaprojektowano luminacje świetlne, które świecąc pionowo w górę wskazywałyby, gdzie znajdowały się te nieistniejące już elementy zabudowy. Mimo niewielkiej powierzchni udało się także wydobyć jak najwięcej powierzchni biologicznie czynnej za pomocą ogrodów wertykalnych na północnych ścianach istniejącego i nowego obiektu, zainspirowanych tymi w Caixa Forum – Herzong & de Meuron. W dobudowanym obiekcie zastosowano także zielony dach oraz klatkę schodową, którą otwarto na wewnętrzne patio. Projekt został sporządzony pod okiem promotor dr inż. arch Elżbiety Waszczyszyn, prof. PK.      

reklama
reklama
reklama
Udostępnij na:
Facebook
wróć na stronę główną

ZALOGUJ SIĘ

Twoje komentarze będą wyróżnione oraz uzyskasz dostęp do materiałów PREMIUM

e-mail
hasło

Zapomniałeś hasła? ODZYSKAJ JE

TestBilgorajopis Nie masz konta? ZAREJESTRUJ SIĘ

reklama
Komentarze (0)
Wczytywanie komentarzy
reklama